karting

سلام من صفا عطایی هستم و کاردانی مکانیک خودرو میخونم.حالا تصمیم گرفتم که این وبلاگ رو هر هفته یه بار اپدیت کنم.سربزنین ممنون

karting

سلام من صفا عطایی هستم و کاردانی مکانیک خودرو میخونم.حالا تصمیم گرفتم که این وبلاگ رو هر هفته یه بار اپدیت کنم.سربزنین ممنون

سرعت و دیگر هیچ

لذت سوار شدن بر ماشین‌های تیونیگ ‌شده را که گاه به جای حرکت بر روی زمین، پرواز می‌کنند را تنها ماشین‌بازان و عشق سرعت‌ها می‌دانند. از سر همین عشق است که میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند و در نهایت ماشین‌هایشان را در پارکینگ‌ها....................



سرعت و دیگر هیچ :

تیونینگ در تهران

 

لذت سوار شدن بر ماشین‌های تیونیگ ‌شده را که گاه به جای حرکت بر روی زمین، پرواز می‌کنند را تنها ماشین‌بازان و عشق سرعت‌ها می‌دانند. از سر همین عشق است که میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند و در نهایت ماشین‌هایشان را در پارکینگ‌ها مخفی می‌کنند.
توینیگ در مهندسی خودرو به معنای ایجاد مجموعه تغییرات و اصلاحات بر روی اجزای مختلف خودرو برای افزایش کارایی و یا اصلاح شیوه رانندگی است.
به دلیل این که در هر کشوری خودروها با توجه به شرایط محیطی و جاده‌ای و مهارت‌های رانندگان آن جامعه ساخته می‌شوند،‌ تیونینگ خودرو را می‌توان شخصی و سفارشی کردن خودرو با توجه به سلایق مالک آن دانست. این کار در برخی کشورها توسط کمپانی‌های خودروسازی و به طور استاندارد انجام می‌شود. به این صورت که مشتری بعد از انتخاب ماشینش، مجموعه تغییراتی را که نیاز دارد اعلام کرده و بر آن اساس ماشین “تیون” می‌شود.
تیونینگ خودروها در سه بخش موتور، سیستم تعلیق و بدنه انجام می‌شود. این تغییرات برای بالا بردن سطح کارایی خودروها انجام ‌شده و به دلیل آن که نیاز به طراحی خاص دارد، داشتن دانش فنی و نوع استفاده از آن بسیار ضروری است. به عنوان مثال، تعویض فرمان اصلی با فرمان‌های کوچک که خاص مسابقات است، سطح کنترل و ایمنی خودرو را برای رانندگانی با سطح مهارتی متوسط و پایین به میزان بالایی کاهش می‌دهد.
یا تغییر سایز رینگ و تایر آنها و استفاده از مدل‌های پهن‌تر، علاوه بر کاهش کنترل‌پذیری خودرو، موجب افزایش مصرف سوخت نیز می‌شود.
اما، تیونیگ خودرو، خاص ماشین بازان است. جوانان عاشق سرعت و جاده، با تغییر در ماشین‌هایشان، گاه اتوبان‌ها و جاده‌ها را به پیست‌ مسابقه تبدیل می‌کنند.
تیونیگ خودروها در ایران در کارگاه‌های کوچک و عموماً خارج از شهر انجام می‌شود. این کار، گاه توسط مهندسان مکانیک و در برخی موارد نیز توسط کسانی انجام می‌شود که سال‌ها یا شاید چند ماه به عنوان شاگرد و ناظر در یک کارگاه تیونینگ کار کرده‌اند.
تغییرات در هر سطح و میزان، بسته به خواسته مشتری است و میزان هزینه‌ای که می‌خواهد برای “تیون” ماشینش بکند. هزینه آن از 50 هزار تومان شروع می‌شود و سقی نیزندارد؛ مگر جیب مشتری. مدل‌ها و یا مدها نیز، بیشتر از مدل‌های روز اروپا همچون آلمان گرفته می‌شود. و هزینه آن حتی گاه از قیمت اصلی ماشین نیز بیشتر می‌شود.
با وجود این همه هزینه، خودروهای “تیون” شده اجازه تردد در شهر را ندارند. سیستم‌های صوتی برخی از این ماشین‌ها چنان لرزشی ایجاد می‌کند که چند متر جلوتر و عقب‌تر از ماشین نیز از آن بهره‌مند می‌شوند. پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، برای افزایش ایمنی خیابان‌ها، با کسانی که اتومبیل‌های خود را از حالت استاندارد خارج کرده و یا سیستم‌های صوتی این‌چنینی بر روی ماشین‌هایشان نصب کنند، برخورد می‌کند. این برخوردها نیز به دلیل کاهش ایمنی خودرو و غیر استاندارد بودن این شیوه کاری است. نحوه برخورد نیز از توقیف خودرو و به پارکینگ فرستادن تا جریمه نقدی است. به همین دلیل است که دیگر ماشین‌های تیونینگ شده را در روز نمی‌توان در خیابان دید. ساعات تردد آنان هم ‌زمان با خواب ماموران پلیس است و پاتوقشان هم اتوبان‌ها است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد