karting

سلام من صفا عطایی هستم و کاردانی مکانیک خودرو میخونم.حالا تصمیم گرفتم که این وبلاگ رو هر هفته یه بار اپدیت کنم.سربزنین ممنون

karting

سلام من صفا عطایی هستم و کاردانی مکانیک خودرو میخونم.حالا تصمیم گرفتم که این وبلاگ رو هر هفته یه بار اپدیت کنم.سربزنین ممنون

NOS چیه؟؟":}{<>؟:"}{؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام

یه مطلب در مورد NOS پیدا کردم که فقط در حد اشنایی گفته.گفتم بزارم تا اگه خواستین بخونین.

تا بعد

آیا میدانید NITROUS چیست ؟آیا میدانید این سیستم چگونه باعث افزایش قدرت موتور میشود؟ آیا میدانید استفاده از این سیستم چه مزایا و چه معایبی دارد؟در این مقاله هر انچه باید در مورد NITROUS بدانید را گردآوری کرده ایم امیدواریم  که مورد پسند شما واقع شود.ساختمان مولکولی نیتروس:نیتروس یا نیترواکسید با علامت شیمیایی N2O یک ترکیب شیمیایی است که از پیوند اتم های نیتروژن و اکسیژن بدست می اید. این ماده با نام NOS نیز شناخته میشود.NOS چگونه باعث افزایش قدرت موتور میشود؟همانطور که میدانید برای محترق کردن بنزین یا هر نوع سوخت دیگری به اکسیژن نیاز داریم. اکسیژن موجود در هوا بسیار رقیق است چون بیش از 70 درصد از هوایی که ما تنفس میکنیم از نیتروژن تشکیل شده است. مابقی 30درصد نیز مجموعهای است از گازهای مختلف که میتوان گفت 21 درصد از هوای اطراف ما را اکسیژن تشکیل میدهد. این مقدار اکسیژن برای احتراق کامل سوخت در موتور اتومبیل ناکافی به نظر میرسد. حال برای بهبود فرایند احتراق از طریق ارسال  اکسیژن بیشتر به درون موتور چه راههایی وجود دارد؟ یکی از راهها تزریق اکسیژن خالص به درون منیفولد هوا یا محفظه احتراق است، ولی این کار با مشکلات زیادی همراه است. اکسیژن خالص بهای زیادی دارد و حمل کپسول های حاوی اکسیژن مایع در ماشین کار خطرناکی است علاوه بر آن اکسیژن میل ترکیبی شدیدی با روغن موتور دارد و تزریق آن به درون موتور ممکن است با انفجار شدید و کشنده ای همراه باشد ولی NOS یا همان نیترواکسید چنین نیست. این گاز که مدت هاست بعنوان یک ماده بی حس کننده در دندانپزشکی به کار برده میشود به آسانی به دست می آید و در شرایط عادی خطر انفجار را به همراه ندارد چرا که اتم اکسیژن فقط تحت شرایط خاص (دما و فشار بالا) از نیتروژن جدا می شود.هر مولکول  NOSدارای1اتم اکسیژن و 2 اتم نیتروژن است.وقتی NOS وارد مینفولد هوا یا محفظه احتراق میشود بر اثر دما یا فشار موجود در آن محیط تجزیه میشود . اتم های اکسیژن که حالا آزاد شده اند با سوخت موجود در سیلندر ترکیب میشوند. نتیجه این عمل احتراق کامل تر و حصول انرژی  بیشتر بر اثر احتراق سوخت است. هر چه اکسیژن بیشتری داشته باشیم فرایند احتراق کامل تر و بهتر صورت خواهد گرفت ولی ازدیاد اکسیژن تنها دلیل در بالا رفتن توان موتور نیست.   NOS مزایای هم به همراه دارد. این گاز بصورت فشرده شده و به شکل مایع درون کپسول های مخصوص ذخیره میشود. هرگاه یک گاز به شکل مایع در بیاید (فرایند میعان) انرژی آن گرفته میشود. حال اگر این مایع در محیط آزاد قرار بگیرد بسرعت بخار خواهد شد. وقتی که گاز میعان شده تبخیر میشود انرژی و دمای محیط را به خود جذب میکند. حال اگر این فرایند در درون سیلندر و محفظه احتراق موتور انجام گیرد چه اتفاقی خواهد افتاد؟وقتی NOS بصورت نیمه مایع وارد سیلندر میشود دمای سیلندر و هوای موجود در آن به شدت افت می کند تا حدی که هوای موجود در سیلندر قبل از بالا آمدن پیستون منقبض میشود. حال زمانی که پیستون بالا میاید با اینرسی ملکول های هوا مواجه نمی شود و به عبارتی هیچ نیرویی برای متراکم کردن هوای موجود در سیلندر صرف نمی شود که این کار مساوی است با جلوگیری از حالت ترمز موتوری یا اتلاف نیروی موتور در کورس تراکم.یک موتور چهار سیلندر که در هر دقیقه 4000 دور دوران می کند 8000 بار با حالت ترمز موتوری مواجه می شود که اگر این 8000 بار ترمز را حذف کنیم بیش از 50 اسب بخار به توان موتور افزوده خواهد شد. NOS با انجام این کار باعث میشود تا موتور بدون برخورد با هیچ مشکلی دور بردارد.یکی دیگر از مزایای NOS ایجاد حالت عکس العمل فنری است. وقتی ملکول NOS شکسته شود علاوه بر اتم اکسیژن، یک ملکول نیتروژن نیز بوجود می آید. این فرایند یک واکنش گرمازا است یعنی با شکستن ملکول های NOS مقدار قابل توجهی گرما بوجود می آید (در زمانی که می توان گفت احتراق انجام شده است). حال از این مسئله چنین نتیجه گیری می کنیم : 1-    اتم های اکسیژن با سوخت ترکیب می شوند تا احتراق کامل تری انجام می شوند.2-    ملکول های نیتروژن پس از آزاد شدن حرارت زیادی بوجود می آورند.3-  در کورس تراکم هم که با هیچ مانعی مواجه نشده ایم و هیچ نیرویی برای متراکم کردن هوای درون سیلندر تلف نشده است.اتم های اکسیژن باعث احتراق بهتر سوخت و تولید گرمای بیشتر می شوند. اتم های نیتروژن نیز بر اثر آزاد شدن گرمای زیادی تولید می کنند. ترکیب این دو توده گرمایی باعث بالا رفتن نیروی عکس العمل موتور می شود یعتی این دو توده گرما در منار یکدیگر باعث میشوند تا پیستون با قدرت بیشتری به پایین پرتاب شود.      انواع سیستم های نیتروس :در کل 3 نوع سیستم نیتروس وجود دارد، نیتروس خشک، نیتروس تر تک نقطه ای و نیتروس تر چند نقطه ای.نیتروس خشک:در این سیستم، سوخت توسط  انژکتور ها پاشیده میشود و بنابراین قسمت فوقانی منیفولد هوا با INTAKE  با سوخت تماس پیدا نمی کند و به همین دلیل این سیستم نیتروس خشک گاز NOS قبل از سنسور MAF (MASS AIR FLOW) پاشیده می شود. بدین شکل یک توده هوای سرد توسط سنسور تشخیص داده شده و سیگنال متناسب به ECU  ارسال می شود. این مار باعث می شود تا کامپیوتر مرکزی دستور تزریق سوخت بیشتر را صادر کند. در سیستم نیتروس خشک، گاز NOS از طریق یک سوزن مخصوص و با زاویه 90 درجه تزریق میشود.نیتروس تر تک نقطه ای:در این سیستم، گاز NOS و سوخت با هم تزریق میشوند در اتومبیل های کاربراتوری نازل گاز NOS  در بین بدنه تحتانی کاربراتور و منیفولد هوا نصب شده و گاز را به آن نقطه ( در واقع زیر کاربراتور ) می پاشد ولی در اتومبیل های  انژکتوری نازل NOS به منیفولد هوا نصب  میشود. توجه داشته باشید که اتومبیل ها در کل دارای دو نوع   منیفولد هوا هستند، منیفولد خشک که فقط هوا را  از درون خود عبور می دهد (همانند موتور های تزریق مستقیم که سوخت مستقیما به درون سیلندر و محفظه احتراق پاشیده می شود نه به  منیفولد هوا) و منیفولد تر که ترکیب سوخت و هوا را از درون خود عبور می دهد. منیفولد های خشک دارای کانالهای نازک تری هستند. سیستم نیتروس تر دارای بازدهی بالاتری است و به همین دلیل کمی گران تر و پیچیده تر از سیستم نیتروس خشک است. نیتروس تر چند نقطه ای:این سیستم با موتورهای انژکتوری MPFI   سازگاری دارد موتور MPFI برای هر سیلندر یک سوزن انژکتور جداگانه دارد. شما می توانید با سوراخ کردن منیفولد هوا (درست در قسمت پائین یا بالای سوزن انژکتور) نازل های گاز NOS را به منیفولد هوا پیچ کنید که به این نازل ها FOGGER   می گویند یا از نازل های EFI  استفاده کنید که به خود سوزن انژکتور نصب میشوند. در هر نو صورت می توان نسبت ترکیب گاز NOS و سوخت را بصورت جداگانه برای هر سیلندر تنظیم کرد.    سیستم نیتروس تر چند نقطه ای گران ترین سیستم نیتروس است و قادر است توان موتور را تا 1100 اسب بخار یا بیشتر افزایش دهد ولی این سیستم در نوع خود پیچیده ترین نوع NOS است و نصب آن نیاز به ایجاد تغییرات زیادی در موتور دارد از جمله منیفولد هوا، ECU  موتور و  سوزن های انژکتور.مزایا و معایب سیستم نیتروس:همانطور که اشاره شد  سیستم نیتروس باعث افزایش توان موتور میشود ولی این سیستم دارای معایبی نیز هست. قبل از استفاده از سیستم نیتروس باید از سلامت سیستم روغن کاری و سیستم خنک کننده موتور اطمینان حاصل کرد چون با بالا رفتن ناگهانی دور موتور، اصطکاک و حرارت موتور به شدت افزایش پیدا می کند که در صورت بی توجهی، این امر باعث وارد آمدن آسیب های جدی به سیلندر ها و سر سیلندر موتور خواهد شد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد