karting

سلام من صفا عطایی هستم و کاردانی مکانیک خودرو میخونم.حالا تصمیم گرفتم که این وبلاگ رو هر هفته یه بار اپدیت کنم.سربزنین ممنون

karting

سلام من صفا عطایی هستم و کاردانی مکانیک خودرو میخونم.حالا تصمیم گرفتم که این وبلاگ رو هر هفته یه بار اپدیت کنم.سربزنین ممنون

رانندگی زیر آب

در بسیاری از فیلم های سینمایی و مستندهاى نظامى، شما جیپ‌ها و کامیون های نظامی را می بینید که تقریبا خودشان را در آب غوطه ور کرده و از رودخانه عبور می کنند .  این جیپ‌ها و کامیون ها این کار را می توانند انجام دهند ولی چه اتفاقی ممکن .....................

Stop sign in a flood.



Stop sign in a flood.





در بسیاری از فیلم های سینمایی و مستندهاى نظامى، شما جیپ‌ها و کامیون های نظامی را می بینید که تقریبا خودشان را در آب غوطه ور کرده و از رودخانه عبور می کنند .  این جیپ‌ها و کامیون ها این کار را می توانند انجام دهند ولی چه اتفاقی ممکن است بیافتد اگر شما سعی کنید با ماشینتان از میان یک رودخانه کم عمق یا یک رودخانه با عمق 4 فوت عبور کنید(1.23 متر )؟ شاید ماشینتان  فوراً از بین برود. پس تفاوت میان جیپ های نظامی و ماشین شما چیست ؟

ساخت یک وسیله ی نقلیه  که بتواند زیرآبی برود بسیار سخت است .هر نوع موتور احتراقى برای اینکه کار کند باید یک منبع هوا داشته باشد و همچنین باید قادر باشد گاز های خروجی را رها کند.اگر عمق آب خیلی نباشد (کمتر از یک فوت) گاز های خروجی می توانند خودشان خارج شوند چون این گازها با فشار موتور بیرون می آیند . معمولا مشکل ورود هوا  است. وقتى که شما ورودی هوا را به زیر آب فرو می کنید ، موتور نمی تواند هوا دریافت کند و خاموش خواهد شد. شما می توانید مسئله ورود هوا را با اضافه کردن یک هواکش به سیستم ورودی حل کنید . براى مثال،اغلب هاموی های ارتش*(1) یک هواکش کلاهک دار به گذرگاهی که در روی کاپوت طرف مسافر متصل است مجهز هستند .

بعد از نصب هواکش شما باید موتور را ضد آب کنید . در اینجا موضوعات مختلفی هستند که باید به آنها بپردازیم . برای مثال:

●  هر وسیله ی الکتریکى مثل ابزارها ، الکترونیک کنترل یونیت یا همان ECU ، موتورهای الکتریکی (فن ها،برف پاکن ها و غیره )، چراغ ها و باطری باید ایزوله و درزگیری شوند .

●  هر منفذ و دریچه ای برای مواردی همچون کارتر ( کارتل) و دیفرانسیل باید بسته شود (ایزوله شود)،یا دریچه ای در سطح همان هواکش بیرون آب قرار داد .

●   مخزن سوخت باید بسته (ایزوله) شود و دریچه ای مناسب برایش قرار داد.

●  هر حفره یا شکاف که می تواند با آب پر شود باید یک آبگذر خروجی داشته باشد.

 به طور کلى ، به علت سیستم جرقه زنی و شمع های یک موتور بنزینی ضد آب کردن موتور دیزل آسان‌تر از ضد آب کردن موتور بنزینى است. این اجزاء در ولتاژهای بالا کار می کنند و درزگیری آنها بسیار سخت است ( البته غیر ممکن نیست ). از طرف دیگر، یک موتور دیزل سیستم جرقه زنی ندارد . بنابراین ، اگر موتور دیزل یک پمپ سوخت رسان مکانیکى براى انژکتورها و یک گیربکس مکانیکى داشته باشد دیگر کامپیوتری برای کنترل الکترونیکی آنها وجود ندارد . این ویژگیها نسبتا می توانند ضد آب کردن موتور دیزل را راحتر کنند. به این دلیل اغلب خودرو های نظامی که از رودخانه ها عبور و یا از زیر آب حرکت می کنند موتورهای دیزل دارند.

*(1) High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV or Humvee )

هاموی مخفف " خودرویی با تحرک بالا و چند منظوره و کششی " است که ساخت ایالات متحده و در کدهای محتلف در اختیار نظامیان این کشور است.این خودرو از نوع چهار چرخ متحرک باشد کار خانه ی سازنده کدی با نام هامر برای استفاده شهری ساخته که جزء ماشینهای اس- یو- وی است.

 

علاوه بر آمریکا کشورهای زیر از این خودروی جنگی (با کد های مختلف) در اختیار دارند:

افغانستان – آلبانی- الجزایر- آرژانتین- بوسنی و هرزگوین- شیلی-چین-کلمبیا- کرواسی- جمهوری چکوسلواکى-دانمارک- اکوادور- مصر- یونان- 10 تا 20 عدد از این خودرو ها از ارتش جدید عراق به ایران واگذار شده است  ویکی پدیا – عراق- اسرائیل‌-کوزوو- لیتوانی-لبنان-لاتویا- لوکزامبورگ- مقدونیه- مکزیک- مغرب- فیلیپین- لهستان‌- پرتقال-تایوان- رومانی- عربستان سعودى- صربستان سابق- اسلونی- اسپانیا- تایلند- ترکیه‌- اوکراین- ونزوئلا-زیمباوه.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد