karting

سلام من صفا عطایی هستم و کاردانی مکانیک خودرو میخونم.حالا تصمیم گرفتم که این وبلاگ رو هر هفته یه بار اپدیت کنم.سربزنین ممنون

karting

سلام من صفا عطایی هستم و کاردانی مکانیک خودرو میخونم.حالا تصمیم گرفتم که این وبلاگ رو هر هفته یه بار اپدیت کنم.سربزنین ممنون

تازه های صنعت خودرو سازی

سلام دوباره به همگی  

این مطلب خیلی خوبه در مورد سیستم های جدیده نخونی ضرر کردی........... 

سیستم فرمان AS

مزیت این سیستم دقت و چابکی بیشتر راننده در حین رانندگی و در هر موقعیتی است.

در قلب سیستم جدید AS مجموعه ای از  دنده های سیاره‌واری وجود دارد که با ستون فرمان ادغام شده است. در رانندگی با سرعت های پایین مانند حرکت در ترافیک شهری، در زمان پارک کردن خودرو و یا حرکت در جاده های کوهستانی،سیستم AS میزان زاویه فرمان را افزایش می دهد. چرخ های جلویی به سرعت در مقابل حرکات کوچک چرخ فرمان عکس العمل نشان داده و به این نحو راننده را قادر می سازد بدون نیاز به چرخاندن زیاد فرمان از میان فضاهای تنگ و باریک به راحتی عبور کند. از دیگر مزایای این سیستم، پارک کردن آسان خودرو و افزایش مانور خودرو  است. در سرعت های بالاتر و هنگام عبور از پیچ های تند، سیستم AS موجب کاهش تغییر در درجه زاویه فرمان می شود. این امر به راننده این امکان را می دهد تا در سرعت بالا توانایی بیشتری در کنترل فرمان  و نتیجتاً خودرو داشته و موجبات ثبات و راحتی بیشتری را برای وی فراهم آورد.

در صورتی که خودرو در معرض خطر بی ثباتی باشد، مانند زمانی که از سطوح ناهموار عبور نموده و  مستلزم استفاده مکرر ار ترمز است، می توان با استفاده از سیستم AS آن را مرتفع نمود. برای مثال، به منظور کاهش انحرافات خطرناک خودرو در این حالت، سیستم AS می تواند سریع تر از هر راننده حرفه ای، زاویه فرمان را افزایش دهد. این سیستم رابطه بین چرخ فرمان و چرخ های جلویی را مختل نکرده و بنابراین حتی در مواقعی که سیستم الکتریکی خودرو به طور کامل از کار می‌افتد، خودرو در همه شرایط کاملا قابل کنترل خواهد بود.

سیستم پاشش(HPI )

HPI، یا همان سیستم تزریق دقیق و مستقیم بنزین، موجب کارآمدتر شدن فرآیند سوخت و بالا رفتن عملکرد موتور شده و بنابراین شاهد کاهش قابل توجهی در میزان نرخ مصرف سوخت خواهیم بود.

HPI ، مجموعه ای است که عملکرد اجرایی دینامیک سوخت را منسجم تر می کند.

عنصر اصلی تکنولوژی HPI انژکتور Piezo  است که بین سوپاپ و شمع قرار می گیرد. داخل انژکتور لایه هایی از کریستال های Piezo وجود دارد که وقتی جریان الکتریسیته از آن ها عبور می کند به طور یکنواخت منتشر می شوند. این امر موجب خروج مخلوطی از هوا و سوخت با فشار 200 bar از سوزن انژکتور (که به باریکی تار موی انسان است) به محفظه احتراق می شود.

ابری مخروطی شکل به اندازه ناخن انگشت شست، با دقت کامل به داخل شمع تزریق شده و به محض تماس با اکسیژن شعله ور می شود. در مقایسه با سیستم های معمولی پاشش، HPI مستلزم مقدار کمی سوخت بوده و از هدر رفتن بنزینی که به دیواره های محفظه احتراق پاشیده می شود نیز جلوگیری می کند.

تایر run flat

با وجود تایرهای RF ،حتی زمانی که باد تایر خالی شده باشد شما می توانید به حرکت ادامه داده و عملکرد خودرو را در هنگام افت فشار باد در تایر حفظ نمایید. به جای تعویض تایر در کنار خیابان که امری ناخوشایند و خطرناک محسوب می شود، شما می توانید به حرکت خود ادامه داده و به راحتی خود را به منزل و یا تعمیرگاه برسانید.

تایرهای RF زاپاس خود محسوب می شوند: با وجود دیوارهای جانبی تقویت شده، تایرها حتی اگر کاملاً از  باد خالی شده باشند، قادر به ادامه عملکرد خود هستند. ترکیب فرسایشی مقاوم به گرما که در ساخت این نوع تایر به کار گرفته شده است، در برابر افزایش احتمالی گرما مقاومت می کند. با استفاده از تایرهای RF شما قادر خواهید بود با سرعتی بالاتر از 150 کیلومتر در ساعت و بدون تغییر وضعیت محسوس به رانندگی خود ادامه دهید. در عین حال در وقت خود صرفه جویی کرده و بنابراین استرس کمتری خواهید داشت، دیگر نیازی به حمل تایر زاپاس هم ندارید و در نتیجه فضای بیشتری برای حمل بار در اختیار شما قرار می گیرد.

سیستم "رانندگی تطبیقی" (Adaptive Drive) تا حد ممکن فشار وارده بر تایر معیوب را کاهش داده و به تایرهای دیگر انتقال میدهد. این نوع تایرها موجب امنیت بیشتر، آسودگی خاطر سرنشین و نیز امکان استفاده از فضای بیشتر را در خودرو فراهم می کند.شرکت ADAC آلمان"، یعنی همان بزرگترین کلوپ اتومبیل در دنیا، از تایرهایRF به عنوان "اولین انقلاب اساسی در طراحی تایر" از زمان به وجود آمدن تایرهای بادی یاد می کند.

سیستم دینامیک مؤثر(ED)

لذت استفاده از هر قطره سوخت، هدف سیستم ED است. با وجود مجموعه ای از فناوری هوشمندانه، BMW قادر است در حالی که عملکرد دینامیک خودروی شما را افزایش می دهد، تأثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت و تولید گاز CO2 نیز داشته باشد.

هدف از به کارگیری مجموعه ای از تکنولوژی های پیشرفته و مبدعانه، کاهش میزان مصرف سوخت به حداقل ممکن است. برخی از این تکنولوژی ها در زمینه سوخت، نوع مواد مصرفی در ساختار خودرو، ترکیبات مؤثر در کاهش اصطکاکات موجود و آیرودینامیک های بهبود یافته و نیز مدیریت همه جانبه مصرف انرژی به کار رفته اند.

جهت دستیابی به این اهداف، موتورها ارتقاء یافته اند؛ موتورهای بنزینی به وسیله فناوری HPI و موتورهای دیزلی توسط نسل سوم پاشش ریلی (Rail Injection) و مواد سبک که منجر به کاهش وزن خودرو تا سقف 20 کیلوگرم شده اند مورد بازبینی قرار گرفته اند.

بهبود وضعیت آیرودینامیکی خودرو همچون کنترل هواکش خودرو، تایرهای مقاوم و ... همگی منجر به نتایج مثبتی شده اند که نتیجه آن عملکرد دینامیکی خودرو با مصرف سوخت کمتر است. BMW مدل جدید که 1 لیتر بنزین کمتر از مدل قبلی مصرف می کند و قادر است 1 ثانیه زودترسرعت خود را به 100 کیلومتر بر ساعت برساند، نمونه ای از به گارگیری این روش های بهبود یافته است.

سیستم روشن و خاموش (سوئیچینگ) اتومات (Auto Start-Stop)

سیستم سوئیچینگ اتوماتیک ASS راهی هوشمندانه جهت ذخیره سازی سوخت است. در این حالت زمانی که خودرو به طور کامل متوقف شود، مثلاً در زمان توقف پشت چراغ قرمز، موتور  به طور اتوماتیک خاموش و سپس روشن می شود که این امر موجب کاهش مصرف سوخت خودرو می شود.

اصول این کار بسیار ساده است: اگر موتور در حال کار نباشد نمی تواند سوخت مصرف کند. بنابراین سیستم اتوماتیک ASS زمانی که نیازی به روشن بودن موتور نیست آن را خاموش می کند. در مواقعی که ترافیک سنگین است و شما مجبور هستید مکرراً ترمز کنید، به راحتی می توانید خودرو را روی دنده آزاد تنظیم کرده و پای خود را از روی کلاچ بردارید تا سیستم ASS فعال شود؛  در این صورت شما لوگوی فعال بودن این سیستم را در صفحه نمایش خودرو مشاهده خواهید کرد. برای غیرفعال کردن این حالت کافی است خودروی خود را از حالت آزاد خارج کنید. سپس به محض این که بر روی کلاچ فشار آورید موتور شروع به کار کرده و شما می توانید بدون لحظه ای تأخیر به مسیر خود ادامه دهید.

راحتی و امنیت راننده در حین رانندگی و در حین استفاده از سیستم ASS دچار مخاطره نمی شود. برای مثال، هنگامی که دمای موتور از حد معمول بالاتر باشد، یا هوای درون اتاق به وسیله تهویه کننده هوا به دمای مطلوب نرسیده باشد، یا باتری دچار مشکل شده باشد و یا هنگامی که راننده فرمان را می چرخاند، این سیستم عمل نخواهد کرد.

سیستم اتوماتیک ASS به وسیله یک کنترل مرکزی هدایت می شود که اطلاعات مورد نظر را از حسگرهای مربوطه( استارت و دینام) دریافت می کند. برای مثال اگر خودرو شروع به چرخیدن کند، شارژ باتری به شدت افت کرده و یا روی شیشه جلوی خودرو بخار می نشیند، در نتیجه به منظور حفظ آسایش و امنیت راننده ، کنترل مرکزی به طور اتوماتیک موتور را خاموش و دوباره روشن می کند.

در عین حال، این سیستم قادر است فرق میان توقف موقت و دائم را تشخیص دهد؛ اگر کمربند ایمنی راننده بسته نباشد و یا درب کاپوت باز باشد این سیستم عمل نخواهد کرد. البته اگر مایل باشید می توانید با فشار دادن یک دکمه این سیستم را به طور کامل غیرفعال کنید.

با استفاده مکرر و دائم از این سیستم، شما شاهد کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت و تولید گاز CO2 خواهید بود. 

سیستم هشدارگر عیب تایر (TDI)

سیستم هشدارگر عیب تایر به محض بروز مشکل در هر کدام از تایرها به شما هشدار می دهد تا از خرابی بیشتر تایر جلوگیری کنید و به نوعی ضامن امنیت شما است.

این سیستم الکترونیکی دارای علامت هشداردهنده ای بر روی پانل علائم است. وقتی باد تایر کم می شود، شعاع تایر کاهش یافته و در نتیجه سرعت گردش چرخ افزایش می یابد. سیستم TDI مجهز به حسگرهایی است که بر میزان سرعت گردش چرخ و سیستم ترمز ABS نظارت داشته و اطلاعات مربوط به هر کدام از چرخ ها را به طور جداگانه بررسی می کند. این بدان معنی است که این سیستم دارای قابلیت تشخیص تفاوت سرعت در هر یک از چرخ ها می باشد. البته لازم به ذکر است تشخیص کم‌باد بودن  چرخ ها از عهده این سیستم خارج بوده و بهترین راه برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی، چک کردن تایرها به طور دائم است.

منبع:سایت BMW

نظرات 1 + ارسال نظر
gader سه‌شنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 11:25 ق.ظ http://www.gader-jafari2000@yahoo.com

با عرض سلام وخسته نباشید اکه مقاله های درمورد اجزای وساختار وطرز ساخت اجزای خودرو باشد ودانشجوی وبرای تحقیق

hi
to avali forsat ke tonestam mizarammm

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد