karting

سلام من صفا عطایی هستم و کاردانی مکانیک خودرو میخونم.حالا تصمیم گرفتم که این وبلاگ رو هر هفته یه بار اپدیت کنم.سربزنین ممنون

karting

سلام من صفا عطایی هستم و کاردانی مکانیک خودرو میخونم.حالا تصمیم گرفتم که این وبلاگ رو هر هفته یه بار اپدیت کنم.سربزنین ممنون

کولر خودرو

سلاممممممم

در مورد کولر هستش خیلی کامله

راستی این نظراتتون و نمیبینمااااااااااااااااااااا

کولر خودرو و اجزای سیستم کولر:

 

در عصر حاضر دیگر وجود کولر در اتومبیل به عنوان یک وسیله لوکس تلقی نمی‌شود بلکه کولر اتومبیل به عنوان ضرورتی مطرح می‌گردد که ضامن استفاده از اتومبیل توام با امنیت و آرامش خاطر است.
احتیاجی به توضیح نیست که هنگامی که اتومبیل شما مجهز به کولر باشد، می‌توانید با اعصاب آرامتر و راحت‌تر به رانندگی بپردازید. زیرا هرگز گرمای طاقت فرسا، گازهای خطرناک، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبیل شما راه نخواهد یافت.
سیستم کولر اتومبیل در واقع از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که پس از نصب برروی اتومبیل، برای فضای داخل کابین تولید برودت دلخواه را می‌نمایند.
کولر اتومبیل با کاهش حرارت و رطوبت داخل کابین به ما کمک می‌نماید تا رانندگی راحت تری داشته و در طول مسیر از آرامش کافی برخوردار باشیم.


کمپرسور:



کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل می‌باشد. کمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می‌نماید. همچنین کمپرسور فشار و در نتیجه دمای گاز کم فشار خارج شده از اواپراتور را نیز افزایش می‌دهد.
کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک کننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق می‌دهد.
کمپرسورهایی که در سیستمهای کولر اتومبیل به کار برده می‌شوند، می‌بایست دارای خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا هنگام نصب به راحتی در محل مورد نظر قابل جایگذاری بوده و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل ننمایند.


کندانسور:



کندانسور یکی از اجزائی است که وظیفه تبادل حرارت را بر عهده دارد.
کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می‌دهد.


کپسول خشک کننده:



کپسول خشک کننده بعنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می‌نماید. معمولاً این کپسول دارای یک سوئیچ ایمنی می‌باشد تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتر یا بیشتر شود، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع ‌نماید.
همچنین بر روی این کپسول شیشه‌ای جهت رؤیت گاز وجود دارد. شیشه رؤیت به ما این امکان را می‌دهد تا بتوانیم گردش و میزان گاز موجود در سیستم را کنترل نماییم.

 

شیر انبساط:



شیر انبساط تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اواپراتور از طریق یک فیلتر است. همچنین این قطعه فشار مبرد را بطور ناگهانی کاهش می‌دهد. هنگامی ‌که کمپرسور شروع به کار می‌نماید، شیر انبساط باز شده و مبرد مایع با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار به گاز پر فشار تبدیل می‌گردد.
زمانی که اواپراتور میزان بیشتری مبرد را طلب می‌نماید، شیر انبساط اجازه می‌دهد تا مبرد کم فشار مورد نیاز به داخل کویل اواپراتور وارد گردد. شیر انبساط برقرار کننده تعادل میان بار گرما و خنک کنندگی بهینه اواپراتور می‌باشد.

 

اواپراتور:




یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر اتومبیل اواپراتور است.
اواپراتور مجموعه‌ای از قطعات است که وظیفه کاهش گرمای هوای کابین اتومبیل را بر عهده دارد. یکی دیگر از وظایف مهم این قطعه، جب رطوبت از هوای داخل کابین می‌باشد.
جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الکتریکی با عبور از سطح کویل اواپراتور، برودت ایجاد شده توسط کویل را از طریق کانال‌ها و دریچه‌های هدایت هوا به داخل کابین اتومبیل انتقال می‌دهد. عمل ایجاد برودت توسط کویل اواپراتور باعث تقطیر رطوبت هوای داخل کابین گشته و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به خارج از کابین اتومبیل منتقل می‌گردد.
سیستم کولر اتومبیل دارای دو سوئیچ کنترلی است که یکی از آنها زمانی که فشار گاز کم یا زیاد باشد، کمپرسور را از مدار خارج نموده و دیگری از ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می‌نماید. عدم کارکرد مناسب هریک از این دو سوئیچ می‌تواند باعث از کار افتادن کل سیستم گردد.

 

منبع : کولر ایران


یه کم میخوام از خودمم براتون بنویسم....

خط گاز R134 کولر از کمپرسور تا شیر انبساطی پر فشاره و از شیر انبساطی تا ورودی کمپرسور خط کم فشاره.کمپرسور فشاری در حدود 12 تا 15 بار تولید میکنه ودمای گاز در ورودی کندانسور 80 درجه سانتیگراد هستش و در خروجی 50 درجه مایع میشه و تا زمانی که به شیر انبساطی برسه مایع  45 درجه میشه اخه حرارت از طریق لوله ها به محیط منتقل میشه و وقتی از شیر انبساطی عبور میکنه گاز 5 درجه میشه و بعد از عبور از اواپراتور دماش به 10 درجه میرسه چون دمای محیط رو به خودش جذب میکنه و مکنده های هوا . هوا رو از داخل پرهه های اواپراتور عبور میده واز دریچه ها به داخل اتاق هدایت میکنه.در ضمن اگه خواستین خیلی فنی بشین دیگه نگین کولر بلکه به جاش بگین سیستم تهویه مطبوع.خوب دیگه دستم داره کم کم درد میکنه ....یعنی اینکه........بسه

تا جایی که میدونستم گفتم.......................از خودم واسه نوشتن این همه تشکر میکنم

هه هه هه هه..........بای

نظرات 1 + ارسال نظر
سام چهارشنبه 25 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 09:38 ق.ظ

سلام وب خوبی داری اما در مورد کولر ماشین کاش میشد مطالبت رو با عکس شرح بدی بازم ممنون که وقت گذاشتی مطلب ارایه کردی.و اگر کتابی داری که فکر میکنی که در مورد ساختار دقیق کولر خودر میتونه کمک کنه ممنون میشم که بزاری یا به ایمیلم بفرستی بازم ممنون. وقت خوش.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد