karting

سلام من صفا عطایی هستم و کاردانی مکانیک خودرو میخونم.حالا تصمیم گرفتم که این وبلاگ رو هر هفته یه بار اپدیت کنم.سربزنین ممنون

karting

سلام من صفا عطایی هستم و کاردانی مکانیک خودرو میخونم.حالا تصمیم گرفتم که این وبلاگ رو هر هفته یه بار اپدیت کنم.سربزنین ممنون

معرفی سیستم تزریق سوخت بوش

اجب چیزیه ه ه ه پسرررررر ولی یه کم زیادی اسمای خارجکی گفته ه ه ه ه ه

اره دیگه بپر تو ادامه مطلب.....

نظراتونو نمیبینمااااااااااااااااااااا

گفته باشمممممم

سیستم تزریق سوخت بوش 

K-Jetronic .KE-Jetronic

 

  L-Jetronic (LH-LE-LU-L3)


  Mono – Jetronic

  M-Motronic , ME-Motronic Mono-Motroni

 

*سیستم توزیع سوخت    K-Jetronic, KE-Jetronic

یک سیستم تزریق سوخت کنترل شده هیدرولیکی و مکانیکی از بوش است که در آن هیچ سیستم محرک مکانیکی که از موتور نیرو بگیرد به کار نرفته و به طور کلی وظایف زیر را انجام می‌دهد.



-
اندازه گیری جریان هوا 2- تحویل سوخت 3- تزریق سوخت

این سیستم با تزریق دائم بوده و اندازه گیری سوخت در آن به طور مستقیم با جریان هوای مصرفی موتور که توسط سنسور هوا اندازه‌گیری می‌شود انجام می‌گیرد. در این سیستم برای کنترل گازهای خروجی نیز سنسور مناسبی قرار داده شده است و از پس‌سوز نیز استفاده مناسبی می‌شود.

در این سیستم برای هر سیلندر یک انژکتور وجود دارد که ساختمان آنها مکانیکی بوده و اجزای الکتریکی ندارند و تا زمانیکه موتور روشن است جریان سوخت از طریق انژکتورها وجود دارد. انژکتورها مکانیکی بوده و در ساختمان آنها یک فنر وجود دارد که نیروی فنر در حد ثابتی می‌باشد و وقتی فشار سوخت بتواند بر نیروی فنر غلبه کند، سوخت تزریق می‌شود و میزان تزریق ربطی به مدت زمان باز بودن انژکتور ندارد.

اصول و عملکرد Jetronic-KE مانند Jetronic K- می‌باشد. با این تفاوت که عملگرها در این سیستم غالباً الکتریکی می‌باشند. و این سیستم به طور کلی از نوع سیستم تزریق سوخت به اندازه گیری جریان هوای ورودی می‌باشد. و واحد کنترل الکتریکی ECU با توجه به میزان هوای ورودی در شرایط مختلف عملکرد موتور مقدار سوخت را محاسبه و به انژکتورها اجازه تزریق می‌دهد.

قابل ذکر است که این سیستم تزریق سوخت کارخانه بوش (K,KE-Jetronic) در خودروهای آئودی– BMW – مرسدس بنزپژو– پورشه– ساب– فولکس واگن– ولوو استفاده شده است.

*سیستمهای تزریق سوخت : L- Jetronic 

این سیستم از کارخانه بوش در مدلهایی از خودروهای ساخت کارخانجات B.M.W، فیات، نیسان، (داتسون)، پورشه، رنو، تویوتا، فولکس واگن مورد استفاده قرارگرفته است.

این سیستم بر اساس اندازه‌گیری جریان هوای ورودی طراحی شده است، که هوای ورودی دریچه گاز را انحراف داده و سنسورهای تعیین وضعیت روی آن مقدار باز بودن را به ECU ارسال می‌نمایند. که ECU با توجه به این اطلاعات و پردازش آنها، زمان و مقدار سوخت مورد نیاز را تحت شرایط مختلف تعیین می‌کند

تفاوت این سیستم با K,KE-Jetronic در این است که سنسور جریان هوا دارای طرح جدیدتری می‌باشد و مدت و مقدار سوخت تزریقی با ارسال ولتاژ ECU به انژکتورها معین می‌شود

·
سیستم‌های زیر گروه (LE-LU-L3-LH-MONO) L-Jetronic  

این سیستمها از L-Jetronic پیشرفته‌تر هستند و تفاوتها بصورت زیر است:

سیستم LE ← فاقد کنترل کننده اکسیژن در مجرای دود می‌باشد، که در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود.

سیستم LU ← دارای کنترل کننده اکسیژن در مجرای دود می‌باشد و در کشورهایی که قانون کنترل گازهای خروجی را دارند استفاده می‌شود.

سیستم L3 ← پیشرفته ترین و جدیدترین سیستم L-Jetronic بوده واجزای متفاوتی دارد از جمله اینکه، واحد کنترل و سنسور جریان هوا بوسیله رابط‌های کمتر و ساده‌تری متصل شده‌اند. پس فضای کمتری اشغال می‌کنند و هزینه نصب کاهش می‌یابد. در این سیستم از ECU پیشرفته‌ای استفاده شده که توانایی انجام کارهای جدید با فابلیت‌های تطبیق بهتری نسبت به سیستم‌های قبلی را دارد.

سیستم LH ← تفاوت این سیستم با L-L3 در روش اندازه‌گیری هوای ورودی به موتور و نوع دبی سنجی آن است. در این سیستم از یک نوع سیستم الکتریکی برای اندازه‌گیری دبی هوای مصرفی موتور استفاده شده است.

*
سیستم تزریق Mono - Jetronic 

 در این سیستم یک انژکتور وجود دارد که سوخت مورد نیاز هر چهار سیلندر موتور را بصورت متناوب در منیفولد هوا تزریق می‌کند و به این سیستم 

1.
تزریق یک نقطه ای (SPI)

2.
تزریق مرکزی (CFI)

3.
تزریق در دریچه گاز (TBI) می‌گویند.

در این سیستم که به سیستم تزریق یا فشار پایین معروف است یک پمپ الکتریکی که در باک قرار دارد، سوخت را پس از عبور از فیلتر به انژکتوری که در بالای دریچه گاز و روی منیفولد هوا نصب شده می‌رساند. و انژکتور با دریافت سیگنال های ارسالی از ECU عمل پاشش را انجام می‌دهد. در این سیستم سنسورهایی مانند سنسور دریچه گاز- دمای موتور– هوای ورودی– لامبدا (اکسیژن)- و سوپاپ راه انداز قرار دارد.

در ضمن دور موتور توسط مدار جرقه به ECU داده می‌شود و پتانسیومتر دریچه گاز نیز اندازه بار موتور و دبی هوا را به ECU اطلاع می‌دهد. و با این اطلاعات مقدار سوخت ارسالی به موتور توسط ECU تعیین می‌گردد.

*
سیستم‌های تزریق سوخت M-Motronic , ME-Motronic Mono-Motroni

 
1-سیستم Mono-Motronic

 
این سیستم مغناطیسی شامل دو بخش پاشش و جرقه است. مرکز سیستم به یک ECU متصل است که سیگنالهای فرستاده شده را بررسی و فرمان لازم را صادر می‌کند.

از ویژگیهای این سیستم اندازه گیری دقیق موارد زیر می‌باشد.

*مقدار پاشش سوخت 3. تنظیم زاویه پیشرو و جرقه 

* تغییرات دما 4. کاهش میزان سوخت  

و نکته مهم اینکه، مقدار زمان جرقه به گاز دادن بوسیله پدال گاز بستگی دارد و عمل تعویض دنده با تغییرات زمان جرقه امکان پذیر است.

2- سیستم M-Motronic 

این سیستم ترکیبی از همه سیستمهای الکتریکی برای کنترل موتور می‌باشد. موتور دارای دو نوع داده می‌باشد.

نوع اول : داده های اصلی که عبارتند از : جرقه (off/on) – موقعیت میل بادامک- سرعت وسیله نقلیه– نسبت دنده– کنترل انتقال قدرت– تنظیم هوا و غیره.

نوع دوم : داده های مجموعه مانیتوری که عبارتند از : ولتاژ باتری– دمای موتور- دمای هوای ورودی– کیفیت هوا– زاویه سوپاپ گاز– سنسور تغییرات اکسیژنسنسور ضربه سرعت موتور می باشند.

که این اطلاعات در ECU ذخیره می‌شود تا عملکرد موتور را کنترل نماید. و در این سیستم پردازش اندازه مصرف واقعی سوخت در بخش جرقه انجام می‌شود.

3-
سیستم ME-Motronic

این سیستم شامل همه فاکتورها نظیر واحدهای تنظیم کننده و المنتهای کنترل نهایی مورد نیاز برای هر چه بهتر انجام دادن عملکرد سیستم جرقه در موتور می‌باشد. و ECU سیگنالهای فرستاده شده از سنسورها و قطعات موتور را دریافت کرده و پس از پردازش آنها فرمان لازم را صادر می‌کند. که اطلاعات و جزئیات پردازش شده از واحدهای زیر صادر می‌شود.

1- اهرم پدال گاز

2-سرعت موتور

3-دمای هوای ورودی

4-دمای موتور

در نهایت در این سیستم از پاشش چند نقطه ای که برای هر سیلندر یک انژکتور وجود دارد استفاده می‌شود و مقدار پاشش انژکتور توسط ECU کنترل می‌شود و بر حسب شرایط عملکرد موتور (دور آرام– ماکزیمم) میزان بازبودن سوپاپ و مقدار پاشش را افزایش و یا کاهش می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد